top of page

De dashboards van de Infiniti FX die in Nederland momenteel rondrijden kampen met het probleem van het ontstaan van blazen in de vinylbekleding van het dashboard.

Die blazen ontstaan onder invloed van de warmte (die door het schijnen van de zon behoorlijk oploopt) en een chemische reactie in de lijm i.c.m de  foamlaag eronder. Vooral de zwarte dashboards lijken daarmee te kampen, maar het komt ook in mindere mate wel voor bij de beige dashboards.

Voorkomen is in alle gevallen beter dan genezen, dus als de blazen nog niet zijn ontstaan bescherm het dashboard zoveel mogelijk tegen de invloed van de zon door een aluminium zonnescherm achter de ruit te plaatsen en/of de auto zoveel mogelijk in de schaduw te plaatsen.

Toch wordt ook bovenstaand weer ontkracht door meldingen van eigenaren in de USA die hun auto altijd in de eigen garage thuis en/of de parkeergarages hebben geparkeerd of door eigenaren uit Canada die in een veel milder klimaat dezelfde problemen met hun dashboard kregen.

Eenmaal ontstaan is er geen houden meer aan.

 

De zogeheten “extended warranty” heeft alleen gegolden voor de auto’s die in de USA rondreden, wanneer eenmaal een Infiniti FX uit het land was geëxporteerd was er geen aanspraak meer op te maken.

Dat is natuurlijk voor al die eigenaren die met een verziekt dashboard zitten een kwelling want je kijkt er continue tegenaan.

Daarnaast heb je het probleem dat als de auto verkocht gaat worden de toekomstige eigenaar zichzelf over een drempel moet tillen om een FX met zo’n dashboardschade aan te schaffen en dat nadat de oude eigenaar zijn verkoopwaarde daarop neerwaarts heeft moeten aanpassen.

Het is geen reclame voor Infiniti wereldwijd dat er geen onbeperkte coulance regeling is getroffen voor al die eigenaren die met dit probleem kampen. Het zou Infiniti zeker sieren als zij dat wel zou hebben gedaan bijvoorbeeld door de dashboards tegen inkoopsprijs aan te bieden.

De auto uit de 2003-2008 serie is eigenlijk nog steeds immens populair en zal nog jaren door hun eigenaren gekoesterd worden.

Ik vraag me ook sterk af of er andere automerken zijn die met hetzelfde probleem te kampen hebben gehad.

Hoe dit probleem nu op te lossen? En als het moet worden opgelost zal dat dus voor rekening van de eigenaren zijn want het is  uitgesloten dat Infiniti Europe hierin tegemoet zal komen.
 

1.     Een nieuw dashboard aanschaffen is wel de duurste oplossing niet alleen door  de aanschaf maar ook door het arbeidsloon dat ermee samenhangt, want het in- en uitbouwen kost bijna 1 werkdag. Geschatte kosten: 1200 euro voor een nieuw dashboard en 400-500 euro aan arbeidsloon.
Naar mijn mening  is het de auto zeker waard om het te laten herstellen. De vraag is hoe en waar willen we voorgaan, maar bij het zien van deze foto willen we er wel voor gaan.

2.      Het dashboard opnieuw laten bekleden door een professionele interieurbekleder kan tot de goedkopere mogelijkheden behoren: ongeveer 1000 euro + bijkomende kosten van heen en weer brengen/dagen missen van de auto.

Deze optie is de op één na goedkoopste: opnieuw laten bekleden door een gespecialiseerd bedrijf in interieurbekleding. Dat scheelt meer dan de helft aan kosten. De kosten voor het opnieuw bekleden komen op ongeveer 950 euro daarbij komt dan nog dat je de auto 5 werkdagen moet missen en in de tussentijd alternatief vervoer moet regelen wat ook extra kosten met zich meebrengt.

Ik benaderde een interieurbekleed bedrijf en die zei mij inmiddels meerdere Infiniti dashboards te hebben bekleed met vrijwel een identiek uiterlijk als het oorspronkelijke. Het is handig als een bedrijf daar al ervaring mee heeft kunnen opdoen niet alleen met het bekleden maar ook met het uit-en inbouwen ervan.

Ik hoop dat ik hiermee de gedupeerde FX eigenaren weer een sprankje hoop heb kunnen geven al hangt daar wel een prijskaartje aan.

Het resultaat mag er zijn en je hebt er weer een mooi interieur voor terug en je hebt er 3 jaar garantie op

Stuur een email naar effex4Parts@gmail.com en ik stuur je de adresgegevens vrijblijvend toe en een serie foto's van voor en na de herstelwerkzaamheden.

 

Ook voor het repareren van de wangen van de stoelzittingen (veelal linker zijde bestuurdersstoel) kan je er terecht kosten ongeveer 125 euro excl.btw.



3.      Onlangs werd ik door een klant erop geattendeerd dat er ook (voor alle merken eigenlijk) een overzet dashboard bestaat precies op maat en vorm van het originele dashboard. Dit kunststof overzet db wordt over het bestaande heen geplakt, daarvoor worden de instructies bijgeleverd en er is een instructievideo beschikbaar. Dit product wordt in de USA gemaakt zoals gezegd voor alle merken en kan dus een goedkoper alternatief zijn mits de inkoopsprijs en de transportkosten naar Europa gedrukt kunnen worden en die mogelijkheid bestaat bij inkoop van meerdere overzet dashboards tegelijk. Prijsindicatie is dan 650=700 euro

 

Hieronder een aantal voorbeeld foto's van de Coverlay waarvoor ik inmiddels een dealerschap voor heb gekregen.Je kan ook de website bezoeken: http://coverlaymfg.com  Je vind er informatie over de kleuren en instructies en linken naar video's.
 

 

 De prijzen op de website Coverlaymfg.com zijn de particuliere verkoopprijzen waarbij nog zo'n 230 euro transportkosten en invoerrechten en btw moet worden betaald dus dit wordt als particulier niet aantrekkelijk om aan te schaffen.
Als er voldoende geïnteresseerden zijn voor dit product kan een aantal minstens drie of meer worden ingekocht waardoor de transportkosten kunnen worden verdeeld en de totaalprijs per stuk lager wordt

 

 

Old dashboard
after with new dashboard cover
Voordeel nr 1 van een gerenoveerd dashboard is dat u er weer met plezier tegenaan kijkt
Voordeel nr 2 van een gerenoveerd dashboard is groot bij verkoop van de auto
Dashboard
dashboard cover
dashboard cover
dashboard cover black
new cover for dashboard

EffexAutoimportbemiddeling.nl voor Infiniti auto, Infiniti onderdelen

bottom of page